У 1998 годзе, у дваццацігадовым веку, з’ехаў у Прагу. За гэты час ён выпусціў некалькі зборнікаў вершаў – «Амфітэатр» (Прага — Гданьск, 1999), «Ранні збор» (Стакгольм, 2006), «Амальгама» (Менск, 2010), зборнік апавяданняў «Ліст, знойдзены на папялішчы» (Познань, 2011). За раман «Там, дзе нас няма» атрымаў прэмію імя Янкі Юхнаўца. Макс Шчур — аўтар многіх эсэ на літаратурныя i культуралагічныя тэмы.
Уражвае таксама ягоная праца як перакладчыка. Ён перакладае з чэшскай — Гелнэр, Кліма, Рэйнэк, з іспанскай — Кэвэда, Борхес, Лорка, з англійскай — «Прыгоды Алесі ў Дзівоснай краіне» і «На тым баку люстэрка» Л. Кэрала.
За апошнія амаль што паўтара дзясятка гадоў гэта ягоная першая публікацыя на малой Бацькаўшчыне.
*
Як котка, не баяцца вышыні
й падзення, лёгка крочыць пэўным крокам,
не біцца лбом у дзверы — «Адчыні!»,
а прывідам праходзіць міма вокан.
Як котка, быць самому па сабе,
не слугаваць, не дбаць пра век кароткі —
магчыма, я не чуў аб лепшым спосабе
быць чалавекам, як у спосаб коткі.
Урывак з элегіі
Хоць гара — не Везувій, здаецца, што ўнізе — Пампеі,
праўда, ім пагражае не лава, а толькі памыі;
на суседняй гары — штосьці кшталту Крамля і курантаў:
тэлевіжы з іх вуснаў здымаюць склады акуратна
і на ўсіх падзяляюць. Падчашы — пачэсны занятак.
Раззяўляюць талеркі галодныя рты птушанятак.
Тут Парыж злаштавалі сабе (ці падобнае штось) мы,
ды, паколькі ўжо звонку далёка не шэсцьдзясят восьмы,
вока цешыць, прынамсі, імперскі палац Правасуддзя:
ён пусты, не заняты нікім, і займацца не будзе —
там, бы ў сейфе, шчэ цепліцца дух кафкіянска-каканскі
спарахнелай прынцэсы з абвергнутай досведам казкі.
У куфэрку ляжыць ссохлай муміяй часу юнацтва —
трэ чагось наглытацца, каб збавіцца галюцынацый —
гэтак шэпчаш сабе, уваходзячы ў даўнюю ролю,
што абрыдла табе як актору, так і негерою.
Асвятлення найменшую змену зрання й на сутонні,
як акула — крывю, адчуваеш, фатон па фатоне,
нібы Гамлета-бацькі фантом уваходзіць, ці фатум —
асабісты гамон, апрануты пакеплівым фатам.
Незмястоўныя дні спакушаюць на подзвігі духу;
то бок подзвіг цяпер — ужо здолець дабрацца ў піўнуху:
толькі там разумееш усе перавагі самоты,
за якую жыццём ахвяруеш ці не ўсё жыццё ты,
ды яшчэ за магчымасць сказаць, што й нязванаму госцю
яна ампулу часам падасць з незямной прыгажосцю.
*
Бог сведка, я ў жыцці не быў «паэтам Берасцейшчыны»,
а берасцейцам — быў. Хадзіў бухаць на МОПРа.
На цьмяныя нягледзячы ўяўленні аб Нямцэвічы,
пісалі — хто ўжо як, а вось бухалі — добра.
Правінцыя, сябры, яна і ў Афрыцы правінцыя —
адкрытая вятрам, раўнінная, як наша.
Там дужаюцца з кліматам парывы наравістыя
(а клімат: што ў мазгах, што пад нагамі — каша).
Пісьмо з геаграфічнымі не ў згодзе азначэннямі
(найлепшы інструктаж ляцець вас не змушае) —
яны ёсць толькі смешнымі фармальнымі зачэпкамі,
што закідае грунт паветранаму шару.
*
Вясна — не змена тэмпературы
ці змена даты ў календары,
а новы ген, іншы тып культуры:
На ногі! Лезь са звярынай скуры,
кінь лук і дзіду — жні, сей, ары!
Загадны лад — там, дзе быў абвесны:
у поле чыстае — ура, джгай!
Чуеш, як першымі на прадвесні
рабочыя са стрэшнае верхатуры
снягоў страсаць пачалі ўраджай?
Летні час
Не памятаю, каб трынаццаць год назад,
на ўцёках цягніком з таго тысячагоддзя,
я — не, не паліцай, але й не партызан —
на еўрапейскі час гадзіннік пераводзіў.
Хутчэй наадварот: нібы сустрэчны крок,
з павагі да майго былога хранатопа
(насустрач дзеду ўнук рабіў такі ж рывок)
сябе на летні час перавяла Еўропа.
*
Глыбокая восень люструецца ў ранняй вясне —
блізняты, якіх, апроч маці, ніхто не адрозніць.
Яшчэ й праз гады падабенства здзіўляе мяне:
рэальнасць п’яніць, успамін нечакана цвярозіць.
Мне зноўку здаецца: я дзесьці, далёка не тут,
ці ўвосені ў Пінску, ці ўвесну — на выспе, ля мора…
Ніколі не скінуць Уявы шчаслівы хамут,
пакуль будзе біцца халоднае сэрца курсора.
Прыехаць на вёску — заўжды апынуцца бліжэй
да неба, да зорак над нізкай мяжой акаёму,
і — так, да зямлі, ды не ў сэнсе «прыродных» клішэ:
да могілак, вечнасці. Цішы згадаць аксіёму.
Вільня, 1990
Бацьку
Мы досыць рана апынуліся ў Еўропе —
а шостай ранку. Дзень пачаўся, як спектакль:
дамы ўжо плюхаліся ў сонечным патопе,
пакуль акторы прачыналіся сяк-так —
ці, верагодней, мы прачнуліся ў музеі,
які пакінулі адчыненым для нас.
Якіх музеяў мы ўжо толькі не глядзелі!
Ніякі гід для Гуда з Робінаў — не ўказ.
Мяжа — умоўная, і вершнік той жа самы,
і Каліноўскі ў разначынскім шынялі —
не даставалі нашай мапы з-пад крыса мы,
каб за чужых нас тут, дальбог, не прынялі.
Блукалі, шчасныя ў душы збівацца з тропу —
дом быў паўсюль маім трынаццаці гадом…
Тады здавалася, што дом — гэта Еўропа.
Цяпер здаецца, што Еўропа — гэта дом.
Памяці паэткі
Яна, відаць, не снілася нікому,
ігнаравала рухі й літгурткі,
але ў эфір урэшце выйшла з дому,
хай і не праз прыймач, а напрасткі.
Пісала традыцыйна, строга, сціпла,
як і жыла. Такі імператыў.
Ільга было б сказаць: “Яна заціхла”,
калі б яе пачулі перад тым.
А так яна чытае некралогі
і дзівіцца: ну што за грубы жарт
з яе ўчыняе хтосьці недалёкі?
Нашто хлуснёю памяць абражаць?
“Не, я нікога не кахаю, не.
Каханне — марны і пусты занятак”.
Праўду сказаць магла адно яна: так,
як з вас ніхто сказаць не рызыкне.
*
Спрабуюць кроплі нерваў ксілафон,
нібы дзіця, ў якім прачнуўся розум,
і забастоўка ў мегафон вакон
сваю выкрыкваць пачынае прозу.
Яечня намагаецца ўзляцець,
узняцца ў неба электрычным скатам —
сама патрэба гэтага хацець
яе прыпадабняе куранятам.
Гэтак і ты, змяшаўшы божы дар
з яечняй, не ўвасобленай у мэту,
блукацьмеш кшталту Вечнага Жыда
ў кішэчнай блытаніне Iнтэрнэту.
*
Залазіць восень у вакно ў касцюме жнівеньскім, як злодзей,
што зблытаў Прагу і Стакгольм і апынуўся ў іншым годзе.
Мне зноў пашчасціла пабыць сем дзён самому ў цэнтры места —
я за гады паспеў забыць, што значыць вечная сіеста,
што лепш заўсёды быць адзін, не спакушацца таварыствам,
што я люблю быццё такім — і не разрэджаным, і чыстым,
што і надвор’е, і натоўп мне даспадобы прахалодай,
то ж бо самоту я прывык з дзяцінства блытаць са свабодай.
*
Між домам, дзе працую ў прозе,
і барам, дзе сяджу над рыфмамі,
прывык на пешае дарозе
адпачываць абрыўкамі —
ад мовы, ад імператыву,
ад неўласцівага і ўласнага,
ад згадак метанаратыву,
ад усяго — апроч прыўкраснага.
Таму я не магу не бачыць,
як рвуцца струмяні фантанныя
ў нябёсы зграяю сабачай,
ахвяры пахам апантаныя.
*
Я зноў, як шмат гадоў таму,
сяджу ў сваёй бібліятэцы,
а думаў — што не падыму
тугі, залеглае на сэрцы.
Тут памяць ведае сама,
дзе што: заплюшчы вочы — ўявіш,
і том адрозніць ад тама
рука, як клявішу ад клявіш.
Няважна, колькі год прайшло —
ці ажно тры, ці толькі дзесяць:
тваё адданае жытло
цябе ў мінулым уваскрэсіць.
Ты зноўку пішаш, як вар’ят,
гартаючы за соднем содзень,
і сам не заўважаеш нат,
як лета ў восень пераходзіць.
*
Мне крахмала-то надобно малость — на воротничок,
на последний экзамен…
В.Глазов
Учора за вакном вісеў Эль Грэка,
а сёння зноў — нямецкі рамантызм,
і можаш ува ўсю крычаць «heureka»*,
і адчуваць жалобу разам з тым,
бо восень ёсць заўсёды пераклічка
між тых, хто ад вакацый ацалеў.
У іншы, лепшы клас былі залічаны
выдатнікі з сябрамі на чале.
А я каторы год — як другагоднік,
між новых, нецікавых мне малых,
адзін іспыт з тых самых з’яў прыродных
пераздаваць прымушаны за ўсіх.
*у суч. грэцкай вымаўляецца “эўрыка”
*
Ад восені — сцюдзёны пот.
На даляглядзе дражняць горы.
Дзень ператвораны ў скарот
зіхоткай кропкаю ў прасторы.
Нібыта фільтры цыгарэт —
шпянькі паўсюднае саломы,
што закатаная ў рулет,
адной худобіне ядомы.
У Чэхіі бліжэйшы бар —
у радыюсе кіламетра.
Там знойдзе ўрэшце пісуар
саманаведзеная ўрэтра.
За памяць хакеістаў тут
сяляне жлукцяць і сялянкі,
і пена гасне, як салют,
на дне паўвыпітае шклянкі.
24
Ну што ж вы не вынеслі, магутныя качкі?
…Начная трансляцыя з Анагайму,
фінал з «Нью-Джэрсі», ні ценю спячкі —
Салей закідае шайбу!
У раі старэнькай гульні кампутарнай
імя адзінага беларуса
цяпер адгукнецца балючай сутаргай —
ён з неба чужыннага не вярнуўся.
*
Яшчэ цябе не заслужыў я,
а ўжо займеў цябе ў крэдыт,
стары мой горад. З смерцю жніўня
жалобны выдаўшы эдыкт,
ты пасмутнеў, прыцішыў гоман
за дзве гадзіны да таго,
як вечар стане новым годам
майго суседства і твайго,
ці нават болей — кватаранства.
За гістарычны краявід,
за завідкаў няварты від
на нетрывалае жыхарства
я здаў табе камору ў сэрцы
(рамонт патрэбны ёй не менш),
дзе побач з ценем берасцейца
ты ў крыўднай цеснаце жывеш.
Цябе турбуе часта просьбіт —
пазычыць грошай, словаў, кніг…
Рачной вады крывавы ростбіф
ты з ім падзеліш на дваіх.
Ответить